Preppern och Sverige

Tänk efter före, och gör det här
Silverbird

Preppern och Sverige

Inlägg av Silverbird »

I Amerika så har prepperrörelsen överlag en väldigt patriotisk syn på sitt hemland, man är i många fall genuint stolt över att vara Amerikan. Landets tillkortakommanden ses som mindre betydelsefulla, och något som går att fixa.

Dom preppers som jag umgås med är överväldigande negativt inställda till Sverige, dom skulle absolut inte säga att dom är stolta över att vara svenskar, och definitivt inte patrioter. Dom brister sverige har lyfts fram som väldigt betydelsefulla, särskilt inom områden som rör det offentliga, tex rättsväsende och sjukvård.

Hur kan det ha blivit så olika mellan prepperkulturerna?
Användarens profilbild
Björngrillarn

Re: Preppern och Sverige

Inlägg av Björngrillarn »

Amerikanarna preppar ofta för konspirationsbaserade och ofta religiöst motiverade scenarios som involverar allt från någon diffus "djup stat" till bibliska End Times - mormonerna har skamlöst väntat i decennier på det sistnämnda och var preppers långt innan det var coolt.
Patriotiska känslor upplever jag som riktat mot något slags idealiserat Amerika som aldrig har existerat annat än i samma fantasivärld där ovan nämnda hjärnspöken huserar.
Håller inte med att de inte är fixerade vid brister - det är alltid ett jävla gnäll på allt som är fel på landet, i synnerhet om någon politiker bara andas "skatter", "förnybar energi", "vapenlagar" eller andra oacceptabla hemskheter som dessa överväldigande republikaner tycker är bedrövliga.

Vi svennar å andra sidan verkar bereda oss för verklighetsnära, överhängande hot, varav samhälleliga systemfel är tämligen allvarliga sådana. Rättsväsendets och sjukvårdens haveri som du tar upp som exempel är absolut orsaker till varför jag preppar, ty jag ser ingen rimlig lösning inom överskådlig framtid. Allt som är mindre än tio stygn drar jag ihop själv, och polisen är det inte lönt att ringa - således är mina prepps bland annat fokuserade på sjukvård i utrustning och kunskap, samt säkerhetsmesyrer.

Det gör en klart väldigt obefintligt patriotisk när folket historiskt röstat och fortsatt röstar med den egna plånboken som enda ledmotiv och har en självisk inställning till vad som är viktigt - vem bryr sig liksom om bostadsbrist när den egna villan övervärderas allt mer? Då kan ju just Sven S. Svensson sälja den till fantasisumma, göra fet vinst, och köpa en lägenhet i Marbella och leva ut sina dagar där istället för den kyliga, grå skithålan som är mödralandet.

Jag är förtjust i Sverige och tycker att det är ett gott land att leva i, än så länge. Men det blir sämre - och då ingen ljusning tycks ske och ingen folkvilja till ändring tycks existera så får jag helt enkelt preppa inför en sämre framtid. Och att inte bli cynisk efter vägen är svårt.

Bara mina tankar.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
Björngrillarn

Inlägg av Björngrillarn »

Nej, vänta nu lite. Ovan blev ett politiskt inlägg, och jag har återvänt med inställningen att jag inte skall skriva sådant.

Så ignorera den - ber om ursäkt!
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Björngrillarn skrev: 06 nov 2024 12:30 Nej, vänta nu lite. Ovan blev ett politiskt inlägg, och jag har återvänt med inställningen att jag inte skall skriva sådant.

Så ignorera den - ber om ursäkt!
Det var inte så politiskt. ;)

Är jag stolt svensk.. nopp inte längre.. jag sluta vara det i mitten av 00talet då saker börja gå utför.

Att det går utför är på grund av styret.. det är inte politiskt att säga det, då det enbart är en sanning.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

preppar till viss del för att sverige som stat gått utför, dom kan inte till rimlig grad ge något stöd vid en mindre bekymmer
sverige har förfallit som rättsstat

så själva staten sverige är ett grundbekymmer och det lär inte bli bättre
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Hallabaloo

Inlägg av Hallabaloo »

Dom jag känner som preppar är stolta svenskar, liksom jag själv. Jag älskar Sverige, det kan jag säga med säkerhet nu när jag har varit i en del länder. Jag tror att 90% av alla svenskar också är det om dom verkligen reflekterar och faktiskt jämför med resten av världen. Visst vore det kanske bättre att vara norsk men nu är vi inte det så vi ska ändå vara nöjda med att vi har haft turen att hamna i världens antagligen näst bästa land.

Att amerikaner är såpass patriotiska som dom är skulle jag nog påstå beror på att dom blir hjärntvättade till att USA är världens bästa land från barnsben, det första dom gör varje dag i skolan är att svära trohet till staten tom.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Det är en stor skillnad mellan att vi har ett bra land att bo i med olika trygghetssystem, demokrati osv.... och att vara stolt över att vara svensk.

Edit

Jag raderade resten och skapar i detta nu en sandlådeversion, då mitt uttalande kan vara magstarkt för vissa. ;)
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"