Har en liten fundering som jag undrar om någon kan kasta lite ljus på.
Finns det någon elcentral idag(normcentral) som erbjuder dels övervakning av förbrukarna(app eller webbverktyg, gärna på lokalt nätvärk eller direkt anslutet) men som i ett strömmavbrott också tillåter att bara vissa grupper matas.
Säg att strömmen går och ett reservkraftsverk kopplas in, i stället för att dra skarvkablar i hela huset så kopplas reservkraft in till elcentralen(med nödvändiga säkerhetsfunktioner) och att därifrån bestämma vilka grupper som ska få ström? Kräver det två paralella skåp? Annat?
Sitter med hus som har värmepump samt solcell och har klurat på det här. Jag har kikat på batteri men att driva värmepumpen per dygn blir många batterier. Jag funderar på om ett batteri skulle driva typ belysning/kringutrustning och sen ha reservkraftverk på vp. Vad för storlek på kraftverk pratar vi, trefas blir ju minimum antar jag.
Kanske inte kontinuerlig på vp drift utan köra en stund sen slå av, eller blir det galet?
Tankar, ideer?
Reservdrift villa
Re: Reservdrift villa
När du säger vp - Menar du en Luft/Luft eller Bergvärme alt Luft/vatten alt Frånluft och kräver den i så fall 3-fasmatningKråkfot skrev: 18 feb 2025 08:45 Sitter med hus som har värmepump samt solcell och har klurat på det här. Jag har kikat på batteri men att driva värmepumpen per dygn blir många batterier. Jag funderar på om ett batteri skulle driva typ belysning/kringutrustning och sen ha reservkraftverk på vp. Vad för storlek på kraftverk pratar vi, trefas blir ju minimum antar jag.
Tankar, ideer?
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
man behöver någon form av styrning, ingen normal normcentral gör detta rakt av
men
utvecklingen går frammåt
det finns dvärgbrytare som dels går att fjärrmanövrera, dels loggar spänning, ström och effekt, och då energi med
home assistant är lämpligt att hantera detta för privatperson
då kan du få loggning
styrning och lokalt, inte i molnet
men du kan ha fjärråtkomst på det hela
kräver en del fundering på hur man vill göra det hela
kraftigare laster kan kräva ex kontaktor
men helt klart hanterbart att göra detta
men
utvecklingen går frammåt
det finns dvärgbrytare som dels går att fjärrmanövrera, dels loggar spänning, ström och effekt, och då energi med
då kan du få loggning
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Bergvärmexsive skrev: 18 feb 2025 20:33
När du säger vp - Menar du en Luft/Luft eller Bergvärme alt Luft/vatten alt Frånluft och kräver den i så fall 3-fasmatning
Satt och kikade på en sån här, tanken var om det räckte för att driva bregvärme ensamt och lösa andra förbrukare via ex batteridrift(lampor främst)
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... fjarrstart
bastard skrev: 18 feb 2025 22:17 man behöver någon form av styrning, ingen normal normcentral gör detta rakt av
men
utvecklingen går frammåt
då kan du få loggning
Loggning är mest för mitt eget mätintresse

Står i begrepp att byta normcentralen då den är för liten så därför vandrade tankarna iväg på det här.
Säg att jag driver huset med ett för ändamålet valt reservkraftaggregat med reservkraftsomkopplare som går in i huvudskåpet(för att driva hela huset antar jag).
Då blir det (i praktiken) ingen skillnad ifrån vanlig drift från nätet. Kan då säkringsskåpet fungera som en av/på panel för det som jag vill ha igång?
med rätt saker kan man styra allt
börjar bli billigt nu
men
jag skulle absolut inte ta något molnbaserat
där går en del bort
jag skulle inte lita på kina udda dvärgbrytare
det går en del till bort
undras om inte shnider skulle komma ut med någon serie med
mindre saker kan man styra med shelly, funkar bra ihop med home assistant
men dom små vettiga är för att ersätta strömbrytare i väggdosor, klarar 8A , jag skulle vilja ha dinskenemontage och klara 10 13 A
börjar bli billigt nu
men
jag skulle absolut inte ta något molnbaserat
där går en del bort
jag skulle inte lita på kina udda dvärgbrytare
det går en del till bort
undras om inte shnider skulle komma ut med någon serie med
mindre saker kan man styra med shelly, funkar bra ihop med home assistant
men dom små vettiga är för att ersätta strömbrytare i väggdosor, klarar 8A , jag skulle vilja ha dinskenemontage och klara 10 13 A
Molnbaserat kan fungera om man kan hosta det själv. En liten NUC eller Rasberry Pi drar inte många watt och kan köras som server för en local molntjänst inom ens lokala nätverk... eller för den delen ansluta till från internet.
Det kan vara lite komplicerat första gången, men med alla youtube howto videos så kan de flesta med light dataintresse sätta upp det.
Det är inte mycket svårare än att installera windows på datorn.
Det kan vara lite komplicerat första gången, men med alla youtube howto videos så kan de flesta med light dataintresse sätta upp det.

Det är inte mycket svårare än att installera windows på datorn.

nix, dom tjänsterna, som toya i homeassitant går till deras toya server och är kina influerade, inget bra
gör inget om man styr lite lampor med dom där går gränsen för mig
gör inget om man styr lite lampor med dom där går gränsen för mig
https://vi.aliexpress.com/item/10050047 ... 04230657_1
som sagt, rekomenderar inte något som ovan, men något liknande
kan kolla om schnider har något numera
som sagt, rekomenderar inte något som ovan, men något liknande
kan kolla om schnider har något numera
Ok, ska kika på det. Vad är alternativet om inte din skenemontag finns, hört att många verkar gilla plejd men har inte hunnit kika på det.
Om jag skulle vilja nöddrifta fastigheten, satt och fundera på det här igår, vad skulle vara "enklast"...
En ide jag lekte med var att dela på bergvärme och resten av huset.
Säg strömmen går, belysning och frys får ström från hembatteri men klarar kommersiella hembatterier av att driva en BVP på trefas?
Skulle det gå att bara mata bergvärmen med ett reservaggregat typ sånthär:
Sen ska det ju finnas en sån här också.
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... v-25a-10kw
Om jag skulle vilja nöddrifta fastigheten, satt och fundera på det här igår, vad skulle vara "enklast"...
En ide jag lekte med var att dela på bergvärme och resten av huset.
Säg strömmen går, belysning och frys får ström från hembatteri men klarar kommersiella hembatterier av att driva en BVP på trefas?
Skulle det gå att bara mata bergvärmen med ett reservaggregat typ sånthär:
Sen ska det ju finnas en sån här också.
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... v-25a-10kw