Lysa.se?
Re: Lysa.se?
Vänder på det och frågar - Vad är Lysa bättre på än någon annan? Igång sen 2016 så relativt ny.maskros skrev: 08 nov 2019 21:04 Läser cornucopia, funderar på Lysa, har några tusenlappar att flytta från sparkonto till något annat. Är lysa bra? Vad är bättre? Kan inget om investeringar och vill inte bli av med sparslanten.
Dom satsar på världsfonder, USA, Asien och sen skall man välja mix mellan aktie och räntefonder
Egentligen följer dom väl rätt mycket världsmarknadens upp och nedgång.
Dom visar med sina grafer att dom gått mycket plus senaste året men det har ju också hela marknaden
Sprider mina risker så mycket jag kan. Köper fonder och då gärna mer kända, förvaltare med bra track record.
Beror ju lite på vad man vill, vilka risker man vill ta och om man tänkt vara aktiv eller bara låsa in i skrivbordslådan.
Själv är jag relativt aktiv. Tar högre risk än snittet och byter normalt fonder 3-4 gånger per år.
Sen några månader har jag legat ganska tung i Östeuropa och Rysslandsformer och kommer nog ligga där året ut.
Sen spetsat med ett ganska rejäl hög pengar i ett Medtech bolag jag tror hårt på inom ett års sikt (Om nu inte allt kraschar före dess)
Har tyvärr inget råd att komma med.. Läs på innan ju bestämmer och inte alla ägg i samma korg om du inte är väldigt riskbenägen
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Idag har jag slantarna på ett bankkonto med 0% RT och vill göra något bättre utan att ta risker och utan att behöva engagera mig speciellt. Tänkt på aktieindexfonder som jag haft god tur med för typ 10 år sedan men väntar mig att marknaden går ned. Fått för mig att förvaltarens avgifter är en viktig del i hur bra placeringen funkar och eftersom Lysa verkar ha låga avgifter funderar jag på att gå all in på dem.
Vad skulle vara bättre? Givet att man inte köper metall, diesel, matlager utan vill ha pengarna lätt åtkomliga. Kan inte ett skit om sånt. Vad är nybörjartipset med låg risk - även om kronan faller och aktiemarknaden dyker?
Vad skulle vara bättre? Givet att man inte köper metall, diesel, matlager utan vill ha pengarna lätt åtkomliga. Kan inte ett skit om sånt. Vad är nybörjartipset med låg risk - även om kronan faller och aktiemarknaden dyker?
Collapse now, and avoid the rush!
Läser också Cornucopia och har sett hans reklam för både Revolut och Lysa. Är för tillfället nöjd med Avanza som komplement till SEB. Har ett sparkonto med 0,65% ränta på Avanza för reparationer på huset.
Ligger nästan helt likvid sedan ett år i väntan på lågkonjunkturen som nu står och stampar i farstun. Det betyder att jag missat årets uppgång men hellre det än att köra ända in i kaklet. Det lämnar jag åt proffsen. Den enda svenska aktie jag har kvar är Securitas som jag köpte för ca två år sedan. Tänkte att den borde utvecklas positivt i takt med att vårt samhälle smular sönder säkerhetsmässigt. Investeringen ligger på 11,5% plus vilket är okej. Alfred Bergs björnfond går däremot inget vidare. Den väntar också på lågkonjunkturen
Ligger nästan helt likvid sedan ett år i väntan på lågkonjunkturen som nu står och stampar i farstun. Det betyder att jag missat årets uppgång men hellre det än att köra ända in i kaklet. Det lämnar jag åt proffsen. Den enda svenska aktie jag har kvar är Securitas som jag köpte för ca två år sedan. Tänkte att den borde utvecklas positivt i takt med att vårt samhälle smular sönder säkerhetsmässigt. Investeringen ligger på 11,5% plus vilket är okej. Alfred Bergs björnfond går däremot inget vidare. Den väntar också på lågkonjunkturen

What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Nu kommer kraschen. Jag har flyttat en del av mitt sparande till Lysa, tyngdpunkt på räntebärande. Eftersom jag är en kontraindikator kommer nu både räntefonder och aktier att gå ned men räntepapper hårdast och världsekonomin haverarar då mina investeringar är globalt placerade via fonder.
You've been warned!
You've been warned!
-
Lysa har väldigt låga avgifter. Vid ett trögt marknad där det är svårt hitta höga avkastningar, då blir det viktigare med låga avgifter.
Lysa är nog mest till för oss som inte tror att vi är bättre än proffsen och inte är ett dugg intresserade av spelet men ändå vill ha ut mer av pengarna än vad banken vill ge. Vi får se om RikaTillsammans portföljen klarar sig lika bra över tid.
Lysa är nog mest till för oss som inte tror att vi är bättre än proffsen och inte är ett dugg intresserade av spelet men ändå vill ha ut mer av pengarna än vad banken vill ge. Vi får se om RikaTillsammans portföljen klarar sig lika bra över tid.
Winter is coming
Nu kanske det bara är jag, men presterar inte en billig globalfond bättre?
Blogg: SwedishPrepper.com
Efter lite nedgång på både aktiedelen och räntedelen på mitt Lysa har det nu nått tillbaka till startbeloppet. Nervös som jag är för börsen har jag därför flyttat hela sparandet till enbart räntor. Eftersom jag alltid gör fel kan ni därför räkna med dålig utdelning på räntepapper och bra utdelning på aktier.