Ringbrynja som kroppsskydd

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Beowulf

Ringbrynja som kroppsskydd

Inlägg av Beowulf »

Har någon funderat på om en ringbrynja skulle fungera som kroppsskydd i ett SHTF läge? Dom verkar relativt lätta att tillverka, men det tar nog lite tid. Kanske ett alterantivt jul pyssel i stugan? RIngar verkar finnas att köpa färdiga i olika material.
bild2.jpg
bild2.jpg (27.17 KiB) Visad 4145 gånger
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
Tank

Re: Ringbrynja som kroppsskydd

Inlägg av Tank »

Beror lite på typ av brynja samt vilken typ av våld den skall klara av. :hm:

Nitade ringar med gambeson under funkar hyfsat mot skärskador.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Sterb

Inlägg av Sterb »

Funderade på ringbrynja, men kom fram till att det inte ger den säkerhet som jag vill ha samt tar för lång tid att tillverka själv.
Istället för att köpa färdig ringbrynja dyrt så tog jag hem en skottsäker väst med skär- och stickskydd.

Jag beställde från https://www.safeguardclothing.com/uk/ och är mycket nöjd med mitt köp.
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Intressant! Jag har faktiskt aldrig funderar kring det. Det kanske inte skulle vara så dumt. Jag har några vänner som sysslar med lajv och har varit grymt seriösa under mer än 20år så de är grymma på att tillverka sådana där. Kanske ska man be om lite tips.

Jag tänker att en ringbrynja skulle vara mest värt i ett riktigt brutalt shtf-scenario, tänk the road eller zombies. Mildare än det hade jag nog gått på kroppskydd av kevlar.

Jag vill minnas att från ungdomen när man testat en ringbrynja på en medeltidsmarknad att den var ganska tung och man måste vara i hyffsad form för att orka röra sig smidig, ledigt och snabbt med den.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tank

Inlägg av Tank »

Daltorpet skrev: 16 dec 2019 09:22 Intressant! Jag har faktiskt aldrig funderar kring det. Det kanske inte skulle vara så dumt. Jag har några vänner som sysslar med lajv och har varit grymt seriösa under mer än 20år så de är grymma på att tillverka sådana där. Kanske ska man be om lite tips.

Jag tänker att en ringbrynja skulle vara mest värt i ett riktigt brutalt shtf-scenario, tänk the road eller zombies. Mildare än det hade jag nog gått på kroppskydd av kevlar.

Jag vill minnas att från ungdomen när man testat en ringbrynja på en medeltidsmarknad att den var ganska tung och man måste vara i hyffsad form för att orka röra sig smidig, ledigt och snabbt med den.
Räkna med 8 - 12kg för bål och armar.
Fördelen är att vikten är jämt fördelad vilket gör att det är hyfsat lätt att röra sig (tycker jag).
Nackdelar är bla att det tål stick relativt dåligt, speciellt om ringarna inte är nitade eller på annat sätt sammansvetsade.
Dubbla brynjor med gambeson under är stryktåligt men mycket tungt.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Lite alternativ
https://neptunic.com/products/sharksuits

eller köp flera såna här och sätt ihop en egen utrustning http://www.procurator.net/sv-se/klader- ... -p40133530
bushnut

Inlägg av bushnut »

[/quote]

Räkna med 8 - 12kg för bål och armar.
Fördelen är att vikten är jämt fördelad vilket gör att det är hyfsat lätt att röra sig (tycker jag).
Nackdelar är bla att det tål stick relativt dåligt, speciellt om ringarna inte är nitade eller på annat sätt sammansvetsade.
Dubbla brynjor med gambeson under är stryktåligt men mycket tungt.

//Tank
[/quote]

Vikten torde väl nästan uteslutande hamna på axlarna, brynjan är ju inte rigid, den hänger bara
Tank

Inlägg av Tank »

Well, testa. ;)

Jag upplevde det inte så över tid i och med att man rör på sig och den följer kroppen rätt bra.

//Tank
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"