10e Mars

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
xsive

10e Mars

Inlägg av xsive »

Vi har nu haft en kostant oförminskad smittspridning av Wuhan coronaviruset dom senaste två veckorna.
Räknar man lite på det rent statistiskt och förutsätter att smittspridningen fortsätter oförminskat i samma takt
med en dubbling av antalet smittade på två dagar.... :para:

10e Mars är det datum som 100% av jordens befolkning kommer att vara smittad....
Närmare är man tror. Dags att toppfylla förråden om man inte redan gjort det
Senast redigerad av xsive den 28 jan 2020 08:31, redigerad totalt 1 gång.
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
hkm123

Re: 10e Mars

Inlägg av hkm123 »

Spännande tider helt klart, kommer bli jobbiga tider hur det än går nu tror jag.
Får vi inte en global pandemi så kommer en ekonomisk kris med börskrascher och oroligheter :-g
Redo för det värsta, hoppas på det bästa!
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

Ja särskilt som jag tror siffrorna från kina är ordentligt friserade...

Om det är så att 80% av smittade får en "vanlig" förkylning och 20% blir så pass sjuka att de kräver vård. När Kina erkände ca 500 smittade totalt, så var det bilder på överfulla sjukhus i wuhan. Om det bara var 500 smittade totalt, skulle det innebära max 100 så pass sjuka att man uppsöker sjukhus.

Wuhan är en stad som vid tillfället hade 11 miljoner innevånare, det finns 20 sjukhus bara i centrala staden, samt bra många fler i området runt omkring.

Så, oavsett vilka siffror som kommer från kina, ta dem gånger 100
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Inlägg av Ursus »

Med all respekt till skribenterna i denna tråd, men vad fyller dessa spekulationer för syfte annat än att inge oro och rädsla i en tid när kyliga sinnen är av högsta vikt?

Jag är övertygad om att detta virus kommer att slå ganska hårt. Inte för att jag tror att den är dödligare än SARS eller MERS, utan för att den tycks spridas lätt framförallt eftersom folk idag reser som galningar och varor åker kors och tvärs över klotet. Detta är en helt annan situation än för bara tio femton år sedan. Samt att folk är idioter som inte klarar av grundläggande hygien. Större delen av Asien är en osanitär, överbefolkad håla. Glöm inte det. Det är en grogrund för sjukdom

Hälsosam paranoia över Kinas officiella versioner är bara bra, men det finns sjuka människor där ute som klipper in ljud av skottlossning på videor från Wuhan och sprider dem på sociala medier bara för att de får stånd av att inge skräck. Bli inte en av deras ofrivilliga offer.

Sund skepsis bör tillämpas mot båda sidor av spektrumet. Sanningen ligger oftast mellan de mest inbitna axelryckarna och de värsta hysterikerna. Om du är frisk och i god hälsa, ta det lugnt, se över dina prepps, håll dig informerad från respektabla källor och håll god hygien.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 28 jan 2020 10:39 Med all respekt till skribenterna i denna tråd, men vad fyller dessa spekulationer för syfte annat än att inge oro och rädsla i en tid när kyliga sinnen är av högsta vikt?
Visst är mitt inlägg spekulativt men tror knappast att det inger rädsla i denna läsarskara.
Att det skulle fortsätta i samma spridningstakt är naturligtvis högst otroligt eftersom det finns naturliga gränser mellan befolkningar.
Att det däremot kan bli en pandemi tycker jag inte man skall utesluta. Hur många som slutligen blir smittade vet man ju inte men
kan ändå bli några procent av befolkningen i alla fall
Prepare for the worst. Hope for the best
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
vantohal

Inlägg av vantohal »

Det kommer att vaccineras innan dess, om det går så långt, är jag ganska säker på. Men, man vet ju aldrig, mutationer förekommer. Men varje influensa, kan, innebära slutet för oss alla. Men det gäller ju väldigt mycket saker. Jag är ingen läkare ska jag tillägga. :-g
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Det är ganska intressant att följa rapporteringen angående denna farsot. Allt ifrån mediernas rapportering, myndigheternas beslut och agerande och människors beteende. Jag tar emmellertid det hela med ro. Novel coronaviruset, är inte speciellt aggressivt i förhållande till sina kusiner SARS och MERS. Det är alltså ett influensavirus, eller en kraftigare förkylning det är frågan om. De människor som tagits in för vård på sjukhus och de dödsfall som inträffat, har varit människor med hjärt och kärlsjukdomar. Personer som alltid får det tuffare i influensatider. Dödsfallen är än så länge, statistiskt sett inte fler än vad vinterkräksjukan kräver blad gamla och sjuka.
SARS coronaviruset har låg toleransmivå för alkohol, UV-strålning och temperaturer över 55° C, och mycket talar för att novel coronaviruset från Wuhan, har liknande låga toleransmivåer.
.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

fäljer det med relativt ro, men den dagen det kommer något värre så är det intressant hur det inte funkar med coronavirusets begränsningar, håll tråden vid liv så kan vi kolla bakåt när det blir allvar
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Ursus

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 28 jan 2020 12:40 Visst är mitt inlägg spekulativt men tror knappast att det inger rädsla i denna läsarskara.
Att det skulle fortsätta i samma spridningstakt är naturligtvis högst otroligt eftersom det finns naturliga gränser mellan befolkningar.
Att det däremot kan bli en pandemi tycker jag inte man skall utesluta. Hur många som slutligen blir smittade vet man ju inte men
kan ändå bli några procent av befolkningen i alla fall
Prepare for the worst. Hope for the best
:up: Håller med om detta, och pandemi tror jag i faktiskt på i den mån att större delen av världen kommer att drabbas i och med att allt är så globaliserat och integrerat. Sen får vi se hur pass allvarligt individuella länder drabbas, tror nog att I-länder är relativt trygga i och med att vi har god sjukvård och relativt renliga samhällen.

En riktigt intressant fråga; ifall det verkligen går åt helvete, är hur vår regering skulle hantera krisen. De har gång efter annan uppvisat sin fullständiga inkompetens i betydligt trivialare saker. Har de ballar nog att kunna införa stopp vid gränser? Inreseförbud för vissa nationaliteter? Utreseförbud till vissa länder? Karantän? Tvivlar faktiskt på det... :wall:
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Och dina tvivel är befogade.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"