Fyndat lite handverktyg=Gratis. Tyvärr är flera av dem rostiga. Fått ordning på vissa med hjälp av 5-56. Men har bla en rörkniv modell större som behöver mer kärlek för att bli funktionell igen. Tips på detta mottages tacksamt!
Låta den bada i diesel några dagar?
Rostlösning
Re: Rostlösning
stripall, funkar sådär, behöver ha lång tid i hög temp
för min del så gör jag lite olika beroende på grad av rost
sandbläster är bra
roterande stålborste i kopp på vinkelslip om det är ganska grovt och man kommer åt
grovt och i fölagor så tryckluftshammare med slaggnålar
roternade nylonrondell är relativt mjukt
schotchbrite nylonslipark
hur man är gör så har det blivit förändringar i metallen och du får puttsa ganska ordentligt om det är djup rost
för min del så gör jag lite olika beroende på grad av rost
sandbläster är bra
roterande stålborste i kopp på vinkelslip om det är ganska grovt och man kommer åt
grovt och i fölagor så tryckluftshammare med slaggnålar
roternade nylonrondell är relativt mjukt
schotchbrite nylonslipark
hur man är gör så har det blivit förändringar i metallen och du får puttsa ganska ordentligt om det är djup rost
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Om det är möjligt utrymmesmässigt så brukar jag borsta av det värsta med nån stålborste eller så och sen lägga föremålet i ett bad med vatten och citronsyra något dygn.
spar även slitna flapskivor för att polera på saker, dom tar ju inte så hårt
funkar bra att skärpa spadar och icke perfekta yxor
funkar bra att skärpa spadar och icke perfekta yxor
kiss, keep it simple stupid
Biltemas billiga bänkslipmaskin och lumpskiva samt stålborstskiva på den är en jättebra kombo faktiskt, ytorna blir mer än acceptabla faktiskt och så har jag kört sen 80-talet.
Ja jag är professionell maskinreparatör.
Ja jag är professionell maskinreparatör.

Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
+1 på den. bänkslipmaskin med stålborstskiva är guld värt.Protect skrev: 10 feb 2020 18:23 Biltemas billiga bänkslipmaskin och lumpskiva samt stålborstskiva på den är en jättebra kombo faktiskt, ytorna blir mer än acceptabla faktiskt och så har jag kört sen 80-talet.
Ja jag är professionell maskinreparatör.![]()
Ja inte bara till rostborttagning, funkar skitbra att avgrada vassa plåtkanter med i alla material, friska upp gängor med, borsta bort gammalt lin och gängtejp från rördelar innan man återanvänder dom, få bort fastbrända packningar från flänsar osv. osv.
Lumpskivan vässar man det där sista lilla på eggverktygen med och jag kör uteslutande med rostfritt glänsvax, finns i kilotuber och räcker en halv livstid och hindrar även återkommande rost till viss del då vaxet trycks in i porerna på metallen.
Jag vässade upp min KLAS och polerade eggen mot lumpskivan, den blev fan läskigt vass.
Lumpskivan vässar man det där sista lilla på eggverktygen med och jag kör uteslutande med rostfritt glänsvax, finns i kilotuber och räcker en halv livstid och hindrar även återkommande rost till viss del då vaxet trycks in i porerna på metallen.
Jag vässade upp min KLAS och polerade eggen mot lumpskivan, den blev fan läskigt vass.

Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,