Blir folk dummare och dummare eller varför går dom på alla "tester lekar och spel" på nätet som enbart syftar till att samla in all information om dom och deras vänner? Nametest är väl dom som utmärker sig på Facebook men det finns även andra som har samma syfte, dela och "spela" och som kräver att man ska registrera sig hos dom så dom kan länsa kontot på all information inkl. vänlistor och vänners vänlistor.
Det spelar ingen roll att man varnar gång på gång, varningarna ignoreras och så reggar dom sig för nåt nytt skit och det värsta är att det inte enbart är ölpimplande white trash som ägnar sig åt sådana "nöjen" utan folk som borde veta bättre och sitter i ledande ställning högt upp i samhällsapparaten.
Har kritiskt tänkande och egen säkerhet blivit omodern eller vad är felet, eller är det så att folk blivit fördummade?
Säkerhet på nätet.
Säkerhet på nätet.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Re: Säkerhet på nätet.
Jag starta en tråd här inne som typ handlar om detta.. storebror ser dig eller vad jag hade som trådrubrik.. Dock har jag haft lite fullt upp att fortsätta med tråden.. Men det handlar om att just dessa it-jättar samlar information och folk är så dumma så de går med på det o tycker det är helt okej.
Vi användare sitter på makten att få stopp på denna datainsamlingshysteri... Men ingen orkar bry sig.. eller om de är dumma eller om de tycker att det är okej att bli kartlagda.
Slutar man använda deras tjänster, så blir ju företagen tvungna att lyssna på oss, eller att gå i konkurs.

Vi användare sitter på makten att få stopp på denna datainsamlingshysteri... Men ingen orkar bry sig.. eller om de är dumma eller om de tycker att det är okej att bli kartlagda.
Slutar man använda deras tjänster, så blir ju företagen tvungna att lyssna på oss, eller att gå i konkurs.

I Öst vinner Orwell, i Väst Huxley:
http://i.imgur.com/rrxW1.png
https://www.ft.com/content/aa8ac620-181 ... 351a53f1c3
https://highexistence.com/amusing-ourse ... vs-orwell/
Är det gratis är du produkten.
Förströelse är det högsta sanna.
http://i.imgur.com/rrxW1.png
https://www.ft.com/content/aa8ac620-181 ... 351a53f1c3
https://highexistence.com/amusing-ourse ... vs-orwell/
Är det gratis är du produkten.
Förströelse är det högsta sanna.
Collapse now, and avoid the rush!
- Parabellum
I sann kapitalistisk anda!
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
En som reagerade var en företagare som skrev såhär, "Det är väl under förutsättning att man klickar på tillåt, om frågan kommer upp?" Eh, nej lilla gumman, det är när du reggar dig på sajten saker börjar hända bakom din rygg. Jag blir bara så j*vla matt.
Det verkar som att folk gett upp och i vanlig svensk anda knyter näven i byxfickan och mumlar för att i nästa stund gå på nästa bluff.

Det verkar som att folk gett upp och i vanlig svensk anda knyter näven i byxfickan och mumlar för att i nästa stund gå på nästa bluff.
När det gäller fejsbook, har jag idag en hög medvetenhet om mitt agerande men den gången då man reggade sig där för 13 -14 år sedan, så begrep man inte bättre. Inget politiskt, inget om mitt arbete och inget om min hälsa. När man är inloggad på fb, så ser man ju reklambaners på produkter man googlat på någon timma innan. Detta är ju inte så anmärkningsvärt då det är så det hela funkar. Men då man få upp reklam på produkter som jag sökt efter på min dator på min arbetsplats och reklam för dessa produkter dyker upp på fb, så inser man hur övervakad man är. Jag har nämligen ALDRIG öppnat min fb-profil på jobbet, inte ens öppnat fb startsida på den datorn. Jag har aldrig öppnat någon sida på någon community jag varit reggad på, via min arbetsdator. Trotts detta så har systemets slutledningsförmåga hittat sambandet mellan mig, min arbetsdator och det jag gör på den och sambandet med min privata ip-adress.
...jag brukar trösta mig med att jag är en av flera miljarder och jag håller inte på med något som är olagligt så jag borde inte väcka någon uppmärksamhet. Jag tror jag är ganska "grå" på nätet ändå.
...jag brukar trösta mig med att jag är en av flera miljarder och jag håller inte på med något som är olagligt så jag borde inte väcka någon uppmärksamhet. Jag tror jag är ganska "grå" på nätet ändå.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Problemet är att folk accepterar det.. förklarar sig med att, jag gör inget olagligt, jag har inget att dölja, jag är grå osv.. genom att fortsätta använda produkten, så accepterar man och godkänner att deras beteende är okej att fortsätta med och göra ännu värre i framtiden.
Frågan är då... tycker ni att det är okej beteende av dessa it-jättar att kartlägga er? Vill ni att de ska fortsätta med det och utveckla kartläggningstekniken ännu mer.
Frågan är då... tycker ni att det är okej beteende av dessa it-jättar att kartlägga er? Vill ni att de ska fortsätta med det och utveckla kartläggningstekniken ännu mer.
Följdfrågan man kan ställa blir ju "och vem sitter dessa it-jättar i knät på"? Vi lär få reda på det förr eller senare och uppvaknandet kan bli ganska obehagligt, vem säger att allt enbart handlar om att få oss att köpa mera dvs. annonser? Historiskt sett har ju informationsinhämtning av intressanta användbara människor pågått lång tid innan dom använts i något syfte och det sker än, snacket om "men jag har inget att dölja" stämmer enbart om man garanterat vet att man är ensam om att använda datorn och varit singel hela livet och aldrig gjort något som kan vara spårbart samt alltid umgåtts med "rätt" personer.
Gamla Stasi m.fl. var ju duktiga på att klippa och klistra och nu är ju det enklare än någonsin i dagens datoriserade samhälle men så långt tänker inte folk tyvärr.
Gamla Stasi m.fl. var ju duktiga på att klippa och klistra och nu är ju det enklare än någonsin i dagens datoriserade samhälle men så långt tänker inte folk tyvärr.
Nej jag tycker inte att det är ok men vad är alternativet? Lagstiftning har aldrig fungerat tidigare i sådana här frågor och kommer inte att fungera i framtiden heller. I mångt och mycket så vill vi ju att samhället skall ha möjligheter att kartlägga vissa individer men helst då inte oss själva. Så länge utvecklingen fortskrider kommer även nya möjligheter att kartlägga människor uppstå. Jag tror inte att det är själva kartläggningsbehovet som styr utvecklingen utan möjligheter att kartlägga människorna är en biverkning av utvecklingen. Jag har ett personnr, jag är folkbokförd, jag har ett arbete, jag har en inkomst, jag betalar skatt, handlar med mitt kontokort, jag har en smartfån, hemmadator, arbetsdator. Vad har jag egentligen för val? Offentlighetsprincipen gör att jag och mitt liv kan kartläggas in i minsta detalj och det kunde man göra redan innan internets och datorernas tid. Skillnaden är, att är det enklare och det går lite snabbare nu för tiden. Jag har inte mycket pengar, jag har inga stora skulder. Jag är en nobody och jag lever ändå ett gott liv. Vad är alternativet? Det finns människor som lever i samhällets utkanter, marginaliserade och ännu mer anonymiserade, de saknar identitet, saknar arbete och och inkomst. Dessa är egentligen varken mer eller mindre anonyma än jag. Visst deras liv kan inte kartläggas på samma sätt, men jag skulle inte vilja byta med dom. Allt har ett pris. Det välstånd jag har har ett pris och det är att mitt liv kan kartläggas och göras offentligt. Den marginaliserade uteliggaren/illegale invandraren kan inte kartläggas på samma sätt men lever de ett värdigt liv? De betalar även de ett pris men ett annat.Blondie skrev: 22 feb 2020 12:34 Problemet är att folk accepterar det.. förklarar sig med att, jag gör inget olagligt, jag har inget att dölja, jag är grå osv.. genom att fortsätta använda produkten, så accepterar man och godkänner att deras beteende är okej att fortsätta med och göra ännu värre i framtiden.
Visst sitter dessa IT-jättar sitta i knäna på stater och deras underrättelsetjänster och visst kan det finnas mer intresse än att bara få mig att konsumera mer. Jag är inte ensam om att använda min dator jag har inte varit singel i hela mitt liv och det finns säker personer i min sociala geografi som man bör ha på en armlängds avstånd. Men vad ska jag göra åt det?Protect skrev: 22 feb 2020 15:36 Följdfrågan man kan ställa blir ju "och vem sitter dessa it-jättar i knät på"? Vi lär få reda på det förr eller senare och uppvaknandet kan bli ganska obehagligt, vem säger att allt enbart handlar om att få oss att köpa mera dvs. annonser? Historiskt sett har ju informationsinhämtning av intressanta användbara människor pågått lång tid innan dom använts i något syfte och det sker än, snacket om "men jag har inget att dölja" stämmer enbart om man garanterat vet att man är ensam om att använda datorn och varit singel hela livet och aldrig gjort något som kan vara spårbart samt alltid umgåtts med "rätt" personer.
Stasi gjorde inget annat än vad underrättelsetjänster har gjort sedan Alexander den Stores tid, men de väljer inte ut någon "random dude" för skojs skull. Den person som är föremålet för deras intresse är någon som besitter kunskaper, har kontakter eller tillgångar som kan vara av intresse för en underrättelsetjänst. Jag är en nyttig idiot och i deras intresse så är det bästa att jag fortsätter att vara en lycklig nyttig idiot, går till jobbet, betalar skatt, konsumerar, tittar på farmen och röstar fel ...osv osv.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Jag kan ju svara vad jag har för val.
Jag har ingen facebook, jag har inget google konto, jag har inget apple konto, jag har inte en smartphone, jag använder inte windows10. jag har inget microsoft konto. jag har vpn anslutning, bara jag använder mina datorer. Jag streamar inget från nätet. Jag har spärrat vissa ipkluster på nätet som facebook, google, amazon medflera.
Kort använder jag, men bara på saker som de kan få kartlägga sig gröna på om de vill veta vad jag äter o mina hygienartiklar.
Jag tankar alltid på samma mack, på så vis kan de inte se rörelsemönster.. Tankning kan vara 5liter eller 80liter med en veckas intervall eller en månads intervall.
Jag har kontantkort till dumtelefonen.
Så visst kan man..... om man vill.
Jag har ingen facebook, jag har inget google konto, jag har inget apple konto, jag har inte en smartphone, jag använder inte windows10. jag har inget microsoft konto. jag har vpn anslutning, bara jag använder mina datorer. Jag streamar inget från nätet. Jag har spärrat vissa ipkluster på nätet som facebook, google, amazon medflera.
Kort använder jag, men bara på saker som de kan få kartlägga sig gröna på om de vill veta vad jag äter o mina hygienartiklar.

Jag tankar alltid på samma mack, på så vis kan de inte se rörelsemönster.. Tankning kan vara 5liter eller 80liter med en veckas intervall eller en månads intervall.
Jag har kontantkort till dumtelefonen.
Så visst kan man..... om man vill.