2020, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Tomtemor1

Re: 2020, din höjda beredskap

Inlägg av Tomtemor1 »

PreppNorr skrev: 10 mar 2020 19:46 Jula har desinfektionsmedel på sprayflaska som används inom vården. RENT heter den. Köpt.
Tack för detta! Det vill jag ha
Tank

Inlägg av Tank »

Tank skrev: 04 mar 2020 06:24
Tank skrev: 01 mar 2020 15:02 Har roterar ut en del diesel och bytt mot hvo100 och ökat mängden med 10 liter.
Ökat andelen torrskaffning med "tre kassar".
Diskuterat kortskott med sambon om att tidigarelägga inköp av frys och fylla den "ifall det skulle behövas" :notme: hon verkar köpa argumentet :hm:

//Tank
Beställt frysen nu ;)

//Tank
Fick hem den, beställde fryssaker, slog igång den och den j*velen visade sig vara en DOA! :evil:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 10 mar 2020 20:58
Fick hem den, beställde fryssaker, slog igång den och den j*velen visade sig vara en DOA! :evil:

//Tank
Låt den inte stå där och lida. Dra ut den på gården och ge den en slug i pannbenet...
Sånt suger fett. Får man fråga vad det för någon?
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Tank

Inlägg av Tank »

xsive skrev: 10 mar 2020 21:19
Tank skrev: 10 mar 2020 20:58

//Tank
Låt den inte stå där och lida. Dra ut den på gården och ge den en slug i pannbenet...
Sånt suger fett. Får man fråga vad det för någon?
Whirlpool WHS 1421.... Ringer Whirlpool imorgon om den.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Diselmannen

Inlägg av Diselmannen »

Bunkrat ganska mycket mer mat.. kanske överdrivet med ris, pasta, linser, torkade kikärtor, socker, salt, ättika osv.. Men!!

Jag är inte så orolig för själva sjukdomen som sådan även om jag självklart tar den på största allvar. Det som oroar mig mest är den anarki som kan bryta ut när Sverige som bara är självförsörjande till ca 50% inte funkar ordentligt ens.. när mattransporter från länder som redan har stora problem inte kommer.. då kan det bli svettigt ett tag framöver. Det är ju inte alla som kommer ha mat för månader liksom..

Tänker jag tokigt?
Klumpan

Inlägg av Klumpan »

Diselmannen skrev: 11 mar 2020 00:43 Tänker jag tokigt?
Tror inte alls att det är tokigt tänkt. Vi har gjort samma. Några extra förpackningar pasta, couscous och några påsar ris. Till det diverse varianter på krossade tomater och andra konserver. Kort sagt allt som skulle behövas för att vara två personer i hemkarantän i en månad.

Och framförallt så får vi inte glömma att:

Allt är något. Varje tripp till affären som folk slipper göra för att de ha bunkrat något (även om det bara är toapapper) dämpar smittspridningen något och många bäckar små hjälper.
Personligen så tror jag att den stora behållningen av den här smittan kommer bli att gemene man har en klart förbättrad hemberedskap än man hade innan. Vilket kommer hjälpa landet i stort och låta myndigheterna lägga sin energi på folk som faktiskt inte kan ta hand om sig själva vid problem. :up:
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Re: sveriges självförsörjningsgrad 50%

Tror den är högre, om man avser vitala näringsämnen

Det som tar slut är alla dessa varor man egentligen inte behöver för överlevnad.

Jämfört med första och andra världskriget har mkt hänt, jordbruket
har mekaniserats, vi är omgivna av olje och gödselproducerande länder,
vi har ett av världens renaste jordbruk.

Vid kris kan produktionen skalas upp rejält, mer konstgödsling,
mer besprutning, mindre buffertzoner vid åkerkanter, mer elslukande bevattning.

T.o.m. skogen kan bli mat, omvandla skogsråvara till stärkelse, socker
som kan ätas av oss eller av köttdjur.

Koffein, vanillin, vitaminer m.m.på syntetisk väg. Etanol, metanol i mängder.

Grönsaker odlas på några få ställen i landet, med bevattning och besprutning, avskjutning
av vilt, skulle kålväxter, potatis, morötter m.m. kunna odlas i stora delar av landet.

Matolja via raps, innan 80-talet knappt möjligt, rybs gav giftig olja

Toapapper, tändstickor är vi en av världens största producenter av.

Men på kort sikt, all anledning preppa för coronaviruset
Ursus

Inlägg av Ursus »

- Toppat lager återigen. Nu har vi fall i Norrbotten också, så börjar äta av mitt lager på riktigt från och med nu. Nästa proviantering om tre veckor-ish, preliminärt.

- Grävt upp gamla datorspel, böcker och andra förströelser inför ev. bug in.

- Packat om BOB efter vädring av kläder och sovsäck.

- Breddat lite nätverk i sista minuten, på oväntat håll. Har ett par kvinnliga kollegor som delar min oro och är villiga att bunkra och ta hand om sig själva. Är ganska tajt med dem annars också, så erbjöd dem att höra av sig till mig ifall är i nöd och behöver något, i utbyte mot samma erbjudande. De tackade ja. Mycket bra! Hjälper gärna de som hjälper sig själva.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 12 mar 2020 18:58 - Breddat lite nätverk i sista minuten, på oväntat håll. Har ett par kvinnliga kollegor som delar min oro och är villiga att bunkra och ta hand om sig själva. Är ganska tajt med dem annars också, så erbjöd dem att höra av sig till mig ifall är i nöd och behöver något, i utbyte mot samma erbjudande. De tackade ja. Mycket bra! Hjälper gärna de som hjälper sig själva.
Härlig läsning Ursus! :up: :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Dancecommander

Inlägg av Dancecommander »

Ursus skrev: 12 mar 2020 18:58 - Toppat lager återigen. Nu har vi fall i Norrbotten också, så börjar äta av mitt lager på riktigt från och med nu. Nästa proviantering om tre veckor-ish, preliminärt.

- Grävt upp gamla datorspel, böcker och andra förströelser inför ev. bug in.

- Packat om BOB efter vädring av kläder och sovsäck.

- Breddat lite nätverk i sista minuten, på oväntat håll. Har ett par kvinnliga kollegor som delar min oro och är villiga att bunkra och ta hand om sig själva. Är ganska tajt med dem annars också, så erbjöd dem att höra av sig till mig ifall är i nöd och behöver något, i utbyte mot samma erbjudande. De tackade ja. Mycket bra! Hjälper gärna de som hjälper sig själva.
Bra jobbat!
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"