Svenska kronan blir till slut virtuell så vi kan byta till euro med ett knapptryck. Sverige har faktiskt åtagit sig att införa euro men de fega politikerkräken lät en folkomröstning avgöra. Det tog dock inte bort vårt åtagande. Det bästa vi kan göra är att ha en näve euro i madrassen, inte kronor. Bryter betalningssystemen ihop så kan vi handla av varandra med euro. Nackdelen med att ha kontanter liggande är att det binder upp kapital men även ädelmetaller gör det. I en

är nog varor mer värda än kontanter hursom. I det läget kan jag tänka mig att det blir brist på kontanter så priset på en vara sjunker, det blir deflation eftersom varans värde inte förändras och inga nya pengar trycks.
Efter corona återvänder nog allt till vad det var innan vad gäller pengar och vägen mot det kontantlösa samhället fortsätter tills de höga damerna och herrarna eller vad de nu behagar ha för genus upptäcker att det inte är hållbart. Ett alternativt betalningssätt som inte är beroende av tekniken behövs enligt min åsikt. Precis som jag gick och väntade på en pandemi innan pandemin väntar jag mig ett haveri i betalningssystemet som lamslår affärsverksamheten så dessa övre personer lär sig detta.
Min enda lösning idag är kontanter i madrassen i gångbara valutor. Även om en affär säger sig vara kontantfri tar de nog emot kontanter när de står där med ett ej fungerande elektroniskt betalsystem. Jag kan nöja mig med ett stämplat handskrivet kvitto. Det har faktiskt hänt mig då en dag inte gick att betala med kort hos lokala ICA så de kunde bara ta kontanter. Jag hade förstås inga kontanter på mig och uttagsautomaten vägrade ge mig pengar så jag fick ställa varorna där och åka hem och hämta kontanter. Efter detta har jag ett par femhunkor hopvikta i kortfodralet.
Hemma har jag idag en näve dollar, en näve danska kronor (bor nära) och lite euro (behöver fylla på). Det finns en fara man kanske inte tänker på, sedlar byts ut och ibland blir gamla sedlar värdelösa. Se bara hur det gick till här i landet. Det går förvisso fortfarande att lösa in gamla sedlar hos Riksbanken men har man inget bevis på var pengarna kommer ifrån beslagtas de.