Brukar använda snickers som bete. Men kört med påläggskorv nu på slutet. Lagt ned lite tid på att förhindra inpassage från de små kräken.

Mjölner år bra. Har någraObstinat skrev: 20 okt 2020 16:28 Fångar fortfarande några st varje vecka i min favvofälla. Bär namnet Mjölner o är Gul o Blå![]()
Obstinat skrev: 20 okt 2020 16:28 Fångar fortfarande några st varje vecka i min favvofälla. Bär namnet Mjölner o är Gul o Blå![]()
Brukar använda snickers som bete. Men kört med påläggskorv nu på slutet. Lagt ned lite tid på att förhindra inpassage från de små kräken.Avvaktar resultat.... Förhoppningsvis har jag stängt till infartsvägarna för gott! Får se till o stänga dörren efter mig i fortsättningen.
Man bör byta betet lite då och då. De små rackarna lägger dofterna på minnet när det springer för bi en fälla med en död stridsparskompis i. Jag har lyckts ganska bra med vanliga apterade fällor utan beten i trånga passager, där mössen springer. Precis som med beten så kan även mössen lära sig vad de ska undvika om de hittar stridsparskamrater döda i dessa anordningar. De tar i stället sats och skuttar över fällorna, eller slutar använda dessa passager och letar nya ingångsvägar. Fällornas placering kan också varieras. Den vanliga musfällan med träskiva kan sättas på högkant mot väggen, några cm ovan golvet. De som laborerat med elektriska fällor, dvs fällor som dödar med elchocker, erfar också att mössen så småningom undviker fällorna. De lär sig även uppfatta huruvida fällan är elektrifierad eller inte. Är strömmen inte påslagen så är de fritt fram och om strömmen är påslagen så undviker de dessa. Så byt betena efter hand och byt även fällorna/fångstmetoderna efterhand.xsive skrev: 20 okt 2020 17:48 Mjölner år bra. Har några
Mest använder jag Rapp. Lite enklare aptera och effektiv.
Med den lägger man betet på golvet och ställer den uppspända fällan på. Kör med ett par kulor hundmat och det funkar
https://www.shop.xn--smlnningen-s5ak.co ... 2-st.html?
De där ska jag prova!Baalbek skrev: 21 okt 2020 16:41 2 del Jordnötssmör med bitar +1 del glykol = döda möss.
Skär av en 0,5l petflaska på mitten, ta flaskhalsdelen och skruva av korken, lägg i 1-2msk med jordnötssmör och glykolblandningen, tejpa över den avskurna delen med silvertejp.
Repetera ovan tills rätt antal beten är tillverkade.
Nu har du skapat en betesmojäng som inte katter etc kommer in i..
Lägg ut betet där avskumsmössen/ vider-råttorna håller till och inom några dagar har du döda äckelgnagare någonstans.
Gnagarna dör inte knall fall utan det tar väl en dag innan dom bränns upp på insidan av glykolen, och då har dom ju gömt sig någon stans i sin dödsångest - vilket man ofta känner på lukten om dom gömt sig i närheten (väggarna). Hade en råtta under altanen som jag betade detta för och efter någon vecka (?) luktade det as på uteplatsen och då låg den där under. Kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog, men han dog i alla fall och hans kompisar kom inte tillbaka.Charlie** skrev: 21 okt 2020 17:05De där ska jag prova!Baalbek skrev: 21 okt 2020 16:41 2 del Jordnötssmör med bitar +1 del glykol = döda möss.
Skär av en 0,5l petflaska på mitten, ta flaskhalsdelen och skruva av korken, lägg i 1-2msk med jordnötssmör och glykolblandningen, tejpa över den avskurna delen med silvertejp.
Lägg ut betet där avskumsmössen/ vider-råttorna håller till och inom några dagar har du döda äckelgnagare någonstans.![]()
![]()
Hur lång tid efter eller hur långt i från fällan inträffar döden? ...på ett ungefär alltså?
Baalbek skrev: 21 okt 2020 18:25 Gnagarna dör inte knall fall utan det tar väl en dag innan dom bränns upp på insidan av glykolen, och då har dom ju gömt sig någon stans i sin dödsångest - vilket man ofta känner på lukten om dom gömt sig i närheten (väggarna). Hade en råtta under altanen som jag betade detta för och efter någon vecka (?) luktade det as på uteplatsen och då låg den där under. Kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog, men han dog i alla fall och hans kompisar kom inte tillbaka.
Tack för tipset!Baalbek skrev: 21 okt 2020 16:41 2 del Jordnötssmör med bitar +1 del glykol = döda möss.
Lägg ut betet där avskumsmössen/ vider-råttorna håller till och inom några dagar har du döda äckelgnagare någonstans.