Paracord

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Kurio

Re: Paracord

Inlägg av Kurio »

Måste bara dryfta en fundering. Inne på min första paracordlina och noterade att yttersnörena glider fritt över innersnörena och plötsligt vet man inte var styrkan sitter,,, det blir liksom olika långa linor. Nån som har nån förklaring eller hur man undviker detta?
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

se till att inte få fel på längderna, man kan smälta iop ändarna eller slå knut på dom innan man belasater dom, smältningen håller inte mer än man kan knyta bra

dom fjädrar ganska mycket så det är kortbitar man ska ha mest koll på om man ska belasta dom mycket
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
NordicHillbilly

Inlägg av NordicHillbilly »

Jag har nästan ingen paracord. Bara ett sånt där armband med en ofungerande kompass, någonstans i en jacka för tillfället. Stör mig sinnessjukt mycket på kompassen som aldrig funkat. Sitter bara och försöker få skiten att peka åt norr/söder hela tiden. Jag brukar köpa sånt där vitt polyesterrep från clas ohlson. Brottgräns 700 kg. Tror den heter universallina vit. Kanske inte världens bästa men det funkar till lägerbyggen och sånt alldeles utmärkt. Sen om man vill göra en klätterlina med knutar av en sån så GÅR det ju även om det inte är världens roligaste sak att klättra på ett tunt rep. Skulle föredra något mycket tjockare för det ändamålet, eller göra en repstege. Jag behöver i princip aldrig klättra i rep av annan orsak än att öva på att klättra i rep. Så man gör det ju inte jätteofta. Vanligaste anledningen att jag behöver rep är att förankra en presenning.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Jag anser att paracord är en hajpad "gadget" Den är dyr och tar ganska mycket plats för att vara ett snöre man skall bygga koja av, laga ryggsäcksremmar och så vidare. Jag har hört att man kan "fläta upp" den för att ta de tunna nylontrådarna till metrev att fiska med. Tänk er en överlevnadssituation där ni är genomblöt, kall, huttrar och fryser och med era kalla, stela, blöta fingrar sitter där och försöker repa fram en en metrev på 2 -3 m. Lägg där till 7 miljarder mygg och knott i era ögon och öron. Nej metrevarna och fiskekrokarna i er överlevnadssats är redan färdigknutna och förberedda, eller hur!? Själv använder jag persiennlina. Mycket billigare funkar skitbra till att bygga koja med göra reparationer av osv osv. Jag har 2 x 10 m med mig (svart för fältmässigheten) och det tar inte ens en 1/10 av platsen som paracord tar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Snubben

Inlägg av Snubben »

Charlie** skrev: 01 jun 2019 22:02 Jag anser att paracord är en hajpad "gadget" Den är dyr och tar ganska mycket plats för att vara ett snöre man skall bygga koja av, laga ryggsäcksremmar och så vidare. Jag har hört att man kan "fläta upp" den för att ta de tunna nylontrådarna till metrev att fiska med. Tänk er en överlevnadssituation där ni är genomblöt, kall, huttrar och fryser och med era kalla, stela, blöta fingrar sitter där och försöker repa fram en en metrev på 2 -3 m. Lägg där till 7 miljarder mygg och knott i era ögon och öron. Nej metrevarna och fiskekrokarna i er överlevnadssats är redan färdigknutna och förberedda, eller hur!? Själv använder jag persiennlina. Mycket billigare funkar skitbra till att bygga koja med göra reparationer av osv osv. Jag har 2 x 10 m med mig (svart för fältmässigheten) och det tar inte ens en 1/10 av platsen som paracord tar.
Jag har lagat kläder i fält med innertråden från paracord. Starkare sytråd får man leta efter.
Har man en längd på ca 10 meter i packningen så kommer man långt, knepet är att inte kapa den i onödan.
användningsområdet för paracord är oändligt tex så använder jag den till att bära ved med när jag är ute i busken. en ögla i ena änden och sen en loop runt veden så får man med sig kvistar och brännbart för en hel natt i två vändor.
Om man inte kapar den i onödan och ser till hur länge man kan använda den så är den inte dyr. Det borde vara lag på att det ska ligga minst 10 meter paracord i varje packning. :)
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Jag tänker inte övertyga dig om att sluta använda paracorden, eller hävda att den dålig, bara ge mina synpunkter. :hug:
Snubben skrev: 02 jun 2019 08:49 Jag har lagat kläder i fält med innertråden från paracord. Starkare sytråd får man leta efter.
Ja den är åtskilligt starkare än vanlig sytråd och säkert åtskilligt starkare än den tråd som plagget är sytt av från början men den kommer inte att hindra plagget från att gå sönder igen på något annat ställe. Att kapa och fippla ut innertråden tar längre tid än att sy i ihop själva skadan på plagget men det visste du redan om. Paracord för att laga kläder tycker jag är overkill. 2 m. av Mölnycke Goliat, upplindat på en liten bit av hård papp + en synål som förvaras i min överlevnadssats, tar ingen plats och är "reddy to use" =0 kr
Snubben skrev: 02 jun 2019 08:49användningsområdet för paracord är oändligt tex så använder jag den till att bära ved med när jag är ute i busken. en ögla i ena änden och sen en loop runt veden så får man med sig kvistar och brännbart för en hel natt i två vändor.
Det klarar de flesta nylonsnören med samma dimension som paracorden. Säkert min persiennlina också. Jag klarar iallafall inte bära mer ved än jag själv orkar bära.
Snubben skrev: 02 jun 2019 08:49Om man inte kapar den i onödan och ser till hur länge man kan använda den så är den inte dyr.
Jo om ett snöre är så dyrt, att man får betänkligheter över att ta fram kniven och kapa upp det i mindre bitar, är den för dyr!
Snubben skrev: 02 jun 2019 08:49Det borde vara lag på att det ska ligga minst 10 meter paracord i varje packning. :)
Då kommer jag att få sitta i fängelset och jag kommer att både binda fångvaktarna och strypa dom med min persiennlina :D

...och de finns de som rymt från fängelser med hjälp av tandtråd! :bandit:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Snubben

Inlägg av Snubben »

Charlie** skrev: 02 jun 2019 22:41 Jag tänker inte övertyga dig om att sluta använda paracorden, eller hävda att den dålig, bara ge mina synpunkter. :hug:
Snubben skrev: 02 jun 2019 08:49 Jag har lagat kläder i fält med innertråden från paracord. Starkare sytråd får man leta efter.
Ja den är åtskilligt starkare än vanlig sytråd och säkert åtskilligt starkare än den tråd som plagget är sytt av från början men den kommer inte att hindra plagget från att gå sönder igen på något annat ställe. Att kapa och fippla ut innertråden tar längre tid än att sy i ihop själva skadan på plagget men det visste du redan om. Paracord för att laga kläder tycker jag är overkill. 2 m. av Mölnycke Goliat, upplindat på en liten bit av hård papp + en synål som förvaras i min överlevnadssats, tar ingen plats och är "reddy to use" =0 kr
Snubben skrev: 02 jun 2019 08:49användningsområdet för paracord är oändligt tex så använder jag den till att bära ved med när jag är ute i busken. en ögla i ena änden och sen en loop runt veden så får man med sig kvistar och brännbart för en hel natt i två vändor.
Det klarar de flesta nylonsnören med samma dimension som paracorden. Säkert min persiennlina också. Jag klarar iallafall inte bära mer ved än jag själv orkar bära.
Snubben skrev: 02 jun 2019 08:49Om man inte kapar den i onödan och ser till hur länge man kan använda den så är den inte dyr.
Jo om ett snöre är så dyrt, att man får betänkligheter över att ta fram kniven och kapa upp det i mindre bitar, är den för dyr!
Snubben skrev: 02 jun 2019 08:49Det borde vara lag på att det ska ligga minst 10 meter paracord i varje packning. :)
Då kommer jag att få sitta i fängelset och jag kommer att både binda fångvaktarna och strypa dom med min persiennlina :D

...och de finns de som rymt från fängelser med hjälp av tandtråd! :bandit:
Må så vara men dom som har faktisk erfarenhet av att vistas ute i skogen veckor i sträck med ytterst begränsad packning (vilket jag har) utan att besöka civilisationen föredrar nog några meter Paracord framför någon miljövänlig hampa eller liknande som går av när man som bäst behöver den. Därmed inte sagt att tex hamparep eller annat billigt snöre är dåligt,tvärtom. Själv använder jag alla typer av snöre beroende på situation men måste jag välja endast en av dessa produkter så vinner Paracord med hästlängder.
Av erfarenhet blir man vis, utan erfarenhet är det bara ännu en kunskap bland många andra som kan straffa sig illa i ett skarpt läge.

Men visst, den som vill spara några kronor kan med en del pyssel göra sin egen cord av innerbark direkt på plats ute i busken, funkar perfekt till att bygga läger med om man har tiden på sin sida vilket man sällan har annat än för Söndagspromenaden i den lokala skogsdungen i dagsljus och molnfri himmel.

Förövrigt så är det väl självklart att kläder går sönder igen oavsett vad man lagar dom med, poängen var att håller man på att tappa brallorna tex för knappen lossnat eller att man fått en reva i jackan så är innertråden från en bit Paracord alldeles utmärkt att använda sig av om man nu inte råkar ha tillgång till annat. Dessutom är samma innertråd alldeles utmärkt att göra tex en flugfisketafs eller annan fiskerelaterad utrustning av.

Förövrigt igen så verkar du vara en kul kille, full av ironi och humor, sådana egenskaper brukar uppskattas bland de medmänniskor som man kanske tvingas huka sig ned tillsammans med under ett krisläge.
Användarens profilbild
Ruin

Inlägg av Ruin »

Jag har den i mitt edc som en allroundlina. Först och främst som ett snyggt armband ;) samt tio meter lös lina i jackfickan. Har använt den när jag behövt spänna på något extra på ryggsäcken, shoppingvagnen, hänga något över axeln, spänna upp släpdörren och liknande. Ja, allt det kan man göra med i princip vilket rep som helst men jag älskar hur lite plats paracord tar i jämförelse med vad den klarar viktmässigt :)

Jag har köpt all min paracord via Teknikmagasinet, har testat att hänga i det och det höll. Har fått höra att paracord aldrig ska användas för att klättra med då den väldigt lätt kan 'brännas sönder' av friktionen som uppstår mot klippkanter etc.
https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... -550-svart

Här är så kallat 'falsk paracord', ser exakt likadan ut men man känner direkt skillnaden på hur tjock den känns. Samt så bränner de fingrarna olika mycket när man sitter och spänner de som fan för att få så fasta armband som möjligt, äkta paracord rekommenderar jag handskar eller att man tejpar sina fingrar medan den falska linan kan man i princip dra hur mycket som helst utan att sabba fingrarna (däremot så kan tråden brytas sönder om man spänner för hårt)
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... snore-0859

Har sisal i min bob då det ska vara en av de mest pålitliga allroundrepen, men pågrund av sin storlek så är det inget man går med i fickan till vardags.
https://www.biltema.se/bat/tagvirke/jut ... 2000034511

Jutesnören har jag flertalet gånger hört är en rekommendation för preppers pågrund av sin allround förmåga men jag har ingen aning om vad den klarar viktmässigt och vågar därför inte förlita mig på den som huvudtråd. Den används mer till smågrejer.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000038552

Jag har inga belägg för mina påståenden så ta de med en nypa salt och kör på det ni känner fungerar bäst :)
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"