Kul att det uppstod en del frågor och funderingar!
En av mina kandidater hittade ni ju bra själva. Har en till i Etnologi om sjuksköterskors arbetsvillkor bl.a. om det är av intresse. Den heter "Vårdmaskinen" och är ett klart bättre arbete.
Vad gäller själva ämnet så är det ganska ofta antropologer (kanske oftast etnologer) möter frågor kring själva disciplinen. Vad ska det vara bra till och är det någon som vill läsa sånt? Antropologi kan göras på otroligt många sätt, inom alla delar av våra samhällen. Det är ett redskap för att hämta kunskap om varför vi människor gör, tänker och lever som vi gör, samt om hur grupper och människor själva förklarar sakernas tillstånd.
Det går givetvis att förklara sådant med naturvetenskapliga perspektiv - vilket ofta betraktas som en objektiv kunskapsproduktion. Men, vad ett samhälle håller för sant rent socialt brukar ofta leta sig in i den vetenskapliga produktionen. Därför är det viktigt att undersöka de sociala premisserna för kunskapsproduktion av alla slag.
Prepping är på många vis människans historia. Att vara förberedd har varit ett recept för överlevnad. Men att vara förberedd har betytt helt skilda saker rent historiskt. Genom att analysera det sätt som människor förbereder sig på och varför, kan vi säga en hel del om vår samtid (i en för min del svensk kontext).
Kort kan jag väl säga att svensk antropologi mår bra och är lika seriös som alltid. Vi har alltid samlats kring det som människor tycker är både viktigt och oviktigt och skapat intressant material ur det till synes outtömliga eller det på ytan outhärdligt torftiga.
/Tommy
Studiedeltagare sökes!
-
Re: Studiedeltagare sökes!
Det låter bra! Men för att jag ska kunna bedöma vad det handlar om och om det är intressant att åka iväg så behöver jag lite mer info än så.NordicHillbilly skrev: 23 jul 2019 18:15 Kom till platsen för dessa koordinater söndag den 4:e augusti klockan 15, så får du napp.
Latitud: 60.580896, longitud: 16.179077.
Skriv gärna ett PM så kan vi ta det därifrån.
/Tommy