jobb som kommer vara kvar?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Björngrillarn

Re: jobb som kommer vara kvar?

Inlägg av Björngrillarn »

Det senaste ryktet på jobbet är att en stor del av oss kommer att bli ersatta av AI inom kort (några år). Kan tro det. Skärs ned hela tiden på personal och inga nya rekryteras trots enorm arbetsbörda. Besparingar besparingar besparingar.

Samtidigt satsas enorma pengar på LLM och tillhörande IT-funktioner.

Oh well, inget varar för evigt. Omskolningsalternativ är sjuksköterska (gärna akut/ambulans, det hade passat mina överlevnadsintressen väl), programmerare (meh, men framtidsyrke) eller svetsare (skulle jag då vara singel igen av en händelse och inte behöver tänka på någon annan som kan sakna en kan man börja jobba som djuphavssvetsare på någon oljerigg - farligt och tungt, men pengar så utav helvete, skulle kunna gå i pension innan 60).
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Björngrillarn skrev: 20 nov 2024 11:56 Det senaste ryktet på jobbet är att en stor del av oss kommer att bli ersatta av AI inom kort (några år). Kan tro det. Skärs ned hela tiden på personal och inga nya rekryteras trots enorm arbetsbörda. Besparingar besparingar besparingar.

Oh well, inget varar för evigt. Omskolningsalternativ är sjuksköterska (gärna akut/ambulans, det hade passat mina överlevnadsintressen väl), programmerare (meh, men framtidsyrke) eller svetsare (skulle jag då vara singel igen av en händelse och inte behöver tänka på någon annan som kan sakna en kan man börja jobba som djuphavssvetsare på någon oljerigg - farligt och tungt, men pengar så utav helvete, skulle kunna gå i pension innan 60).
Ser du oroväckande moln i horisonten, ta steget i närtid då.
Många kommer greppa nämnda möjligheter när det blir mer uppenbart att det är stora förändringar på gång.
Ännu fler tror att dessa arbeten som för en del är lågkvalifiserade är lätta att bemästra och att de då kan glänsa i deras val. :roll:
Det krävs tid och fallenhet att sticka ut i dessa yrken, många förblir som bäst medelmåttiga.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Björngrillarn

Inlägg av Björngrillarn »

Parabellum skrev: 20 nov 2024 15:02
Björngrillarn skrev: 20 nov 2024 11:56 Det senaste ryktet på jobbet är att en stor del av oss kommer att bli ersatta av AI inom kort (några år). Kan tro det. Skärs ned hela tiden på personal och inga nya rekryteras trots enorm arbetsbörda. Besparingar besparingar besparingar.

Ser du oroväckande moln i horisonten, ta steget i närtid då.
Många kommer greppa nämnda möjligheter när det blir mer uppenbart att det är stora förändringar på gång.
Ännu fler tror att dessa arbeten som för en del är lågkvalifiserade är lätta att bemästra och att de då kan glänsa i deras val. :roll:
Det krävs tid och fallenhet att sticka ut i dessa yrken, många förblir som bäst medelmåttiga.
Tar det som det kommer. Det är osäkert inom många områden nu och ingen garanti att just dessa yrken kommer att vara opåverkade när det är dags. Att byta från ett jobb som just nu ger stadig inkomst för (en för mig) liten ansträngning till något potentiellt osäkert är inte min typ av strategi - allra minst då ett antal års inkomst måste bort eller minskas under studietiden.

Har mycket gott om kapital som buffert efter år av snålande, men tänker inte äta upp den i onödan. Följer istället utveckling och rön med intresse tills det känns rätt att byta.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Du kan ju bli chef, dem kommer AI inte att ersätta i första taget.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Kardinal

Inlägg av Kardinal »

maskros skrev: 20 nov 2024 16:28 Du kan ju bli chef, dem kommer AI inte att ersätta i första taget.
Det är ingen dum idé! Jag har dock varit chef för några handfull underhuggare i ett serviceyrke utan krav på högre studier. Det kommer jag inte göra om. När man var tvungen att informera människor om att de inte ska gå runt med byxor med stor reva över rumpan, tänk trasiga kostymbyxor, inte rivna jeans. När de inte förstår skillnaden i krav på olika tjänster, som att det var orättvist när jag kan jobba hemifrån men inte de. När de antingen inte gör sitt jobb, eller när de för ovanlighetens skull tar initiativ och gör en månadsbeställning av färskvaror som skulle räcka ett år. Osv.

Skulle gärna vara chef för ett mindre team med kvalificerade tjänstemän däremot, det är nog mest nice.

Angående Björngrillarns karriärsspekulationer skulle jag nog vara försiktig med programmeringsyrken om det inte rör sig om mycket kvalificerat arbete. En polare har gjort en egen app utan att han kan programmera en rad, och jag har gjort egna hemsidor med interaktiva funktioner med "AI".
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Skall man jobba med programmering bör man satsa på något som ytterst få kan hantera numera. Som t.ex. COBOL. Det finns fortfarande stora system, särskilt hos banker, som är skrivna i COBOL och de som kan språket skär guld med täljknivar. Själv har jag tyvärr glömt för mycket av det.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 20 nov 2024 16:28 Du kan ju bli chef, dem kommer AI inte att ersätta i första taget.
Tillägg på din kommentar.

Det är många arbeten AI inte kommer kunna ersätta kommande 20åren
AI är enbart en smart sökmotor, som utgår ifrån kunskapsdatabaser.
Googe, bing, duckduckgo osv.. det och en smart människa ger samma output som en AI.. Det handlar bara om att söka upp befintlig information.
En AI har inte eget tänkande där den logiskt kan räkna ut 1+1 om den inte redan sitter på svaret 2

Så alla yrken som kräver någon form av kreativt tänkande kommer vara säkra framöver.. då en AI inte har det.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

det är ungefär som AI är idag, eller igår
när dom lär sig mer kanske dom kommer förbi många saker vi människor har svårt att klara

utvecklingen har gått fortare än vad folk trodde för många år sedan och för några år sedan

kan bli bra, kan bli dåligt troligtvis farligt i vilket fall som helst
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
camping

Inlägg av camping »

Generellt tycker jag det känns som att om man kan hantera människor på ett bra sätt så kan man nästan alltid hitta något att sysselsätta sig med.
Alltså vara trevlig, uppföra sig och hålla det man lovar. Det låter helt sjukt basic när man skriver det inser jag men det är en total brist på just dessa egenskaper inom många yrkeskategorier.
Sedan har jag svårt att se att grundförståelse för el, elektronik, mekanik kommer att ersättas. Även om man robotiserar så kommer lager behöva bytas, kablar kommer gå av och komponenter gå sönder och behöva felsökas.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

en del saker har fått AI assistans
ser detta på tekniska saker, där dom jobbiga stordata och insamlings uppgifterna tas över av program där AI gjort ett förslag på struktur

jobb som ryker är som vanligt sådana som lättast går att automatiera bort, med AI är det inte riktigt automation, men där man kan beskriva processerna så AI kan göra bättre och billigare jobb än människor

nu försvinner fotografer, AI bilder, snabbt och smidigt
skrivbordsnissar, bort
dom bra kommer övervaka AI och lära dom mer
dom dåliga får sparken

skulle kunna tänka mig AI som lärare, domare, kommunala/statliga tjänstemän
där varje tränad AI modell får sin grund i respektive lagar och regler, kommun regioner statligt

där varje elver får sin egen AI lärare, det där kommer gynna både dom elever som vill lära sig mer, och dom som har svårt att lära sig
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"