Dåligt läge (är huvudet dumt får kroppen lida)

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
falken

Dåligt läge (är huvudet dumt får kroppen lida)

Inlägg av falken »

Igår gjorde jag något dumt :o

Kom hem efter en längre bilresa, färdatorn proklamerade att jag hade ganska lite soppa kvar men jag insåg att jag utan problem skulle komma hem.
Orkade inte tanka helt enkelt, när bilen ställdes i garaget hade jag endast ca20km räckvidd kvar. Visst datorn ger säkert lite marginal, men inte speciellt mycket.
Inget problem, kan tanka på flera ställen inom 5km så jag fixar det imorgon, tänkte jag.

Idag sätter jag mig i bilen och åker mot en kompis, dvs inte till nämsta mack. Tänkte tanka på vägen, rullar in på macken med ca10km kvar i tanken.
(Kall motor gjorde ju så klart att förbrukningen ökade och färddatorns uppskattade 20 km minskade drastiskt.)

Tror ni inte att centrallåset för tanklocket fryst igen :cry:
Får jävlar inte upp locket, vill ju inte bruka våld och förstöra lack och lucka. :smack:

Kör hemåt, igen till varmluftspistolen, och med 30 minuters arbete klickar det till och luckan går upp.

Till slut står jag i alla fall på närmsta mack med öppen lucka och 2km uppskattad räckvidd kvar.
Summering: liten tuva kan fälla stort lass. Kommer inte ha så små marginaler igen kan jag lova.

Jag fick ju i alla fall inte soppatorsk, vilket hade varit första gången på minst 30 år. :D
Vilken enastående prepper man känner sig som, polaren garvade rått åt mig kan jag lova.
Användarens profilbild
maskros

Re: Dåligt läge (är huvudet dumt får kroppen lida)

Inlägg av maskros »

Av ren lathet har jag gått från att tanka vid 1/2 tank till att tanka vid 1/3 tank men det känns inte bra när "nålen" dippar under 1/2. 1/3 tank räcker inte till BOL men väl hem och där kan jag toppa upp.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

japp, det är inget kul när sådan där händer
man försöker ju undvika det så gott det går, det behövs så lite för att det skall strula :notme:
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Dancecommander

Inlägg av Dancecommander »

Bra trådstart!
Det är när man slarvar som Murphy hälsar på.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Jag själv gör tyvärr alltför ofta sådana misstag. Det värsta är att ofta har man prylar för att klara sådana scenarion men ännu oftare befinner de sig inte där man behöver dem.

Man tänker att denna gång behöver jag dem inte för det kommer inte gå fel just nu och då är det just det som händer!
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Inte länge sen jag var ganska nära köra soppatorsk.
På väg i bil till möte några timmar bort och fick köra tidigt tidigt hemifrån.
Dumhet att inte ha tankat direkt vid första macken när jag startade resan vid 5-tiden men var för tidigt för att
vara öppet på macken utan bara automattank och jag ville ju ha en kaffe med i bilen... Mistake

Planen var att tanka nånstans längre fram på vägen. Visste att jag inte hade bränsle för hela resan.
Nu har jag en 10l reservdunk där bak så ingen större kris i sig.
När jag kom till den mack jag planerat tanka körde jag av motorvägen men precis före macken hade
det nyss skett en trafikolycka och vägen var spärrad i båda riktningar. Fan också :smack:
Ok då får jag väl köra till nästa som jag enligt mätaren skulle nå men lite lite marginal.
Nu är mätaren för km till tom tank lite speciell för den går ner till ca 50km och sen hoppar den direkt till - - - km (0km)
och det känns rätt stressande i morgonrusningen på motorvägen. Man vet ju inte hur långt den går
Hade dåligt med tid för att hinna till mötet och ville inte köra omvägar till annan mack i närheten.
Nådde macken längs motorvägen med under en liter kvar i tanken.
Blev jag klokare på erfarenheten? Ja lite
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Ursus

Inlägg av Ursus »

Känner igen det där. Biljäveln står ute under bar himmel i stan. Mina försök till kapellpåläggning fungerar ganska begränsat, och ofta är hela eländet igen-isat när man behöver automobilen som mest. De senaste årens konstanta snö-tö-cykler på höstkanten kan med lätthet lägga på ett tjockt islager över hela bilen, och då får man stå med varmluftspistolen bara för att få upp en dörr och sedan köra till varmgarage för att smälta.

När det kommer att tanklock specifikt försöker jag hålla just den delen upptinad med alla medel. När det har varit som värst blötfrysning eller underkylt regn brukar jag tejpa på en plastpåse eller annat över locket för att hålla ute det mesta.

I övrigt brukar en fylld tioliters dunk medfölja vintertid på alla längre resor.
Tank

Inlägg av Tank »

Usch, inte kul när man hamnar i den situationen :shock:

Jag försöker hålla minst halvtank i och med att jag inte har dunk i bilen. :hm:
Har just precis haft samma historia på dörrar och tanklock för ett tiotal år sedan och har sedan dess kört siliconsmörjning som regel varje höst för att inte råka ut för det du beskriver :notme:

Varmluftpistolen är dock alltid beredd :sneaky:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

fördelen för herrar i denna situvationen är att det är lättare att pinka på tanklocket för att tina den :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
mango

Inlägg av mango »

Apropos reservdunk i bakluckan på bilen.

Hur många ggr har jag inte lovat mig själv att skaffa en dito om jag bara klarar mig den här allra, sista gången utan att få soppatorsk?

Tror ni jag har någon bensindunk i skuffen idag?
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"