Kom hem efter en längre bilresa, färdatorn proklamerade att jag hade ganska lite soppa kvar men jag insåg att jag utan problem skulle komma hem.
Orkade inte tanka helt enkelt, när bilen ställdes i garaget hade jag endast ca20km räckvidd kvar. Visst datorn ger säkert lite marginal, men inte speciellt mycket.
Inget problem, kan tanka på flera ställen inom 5km så jag fixar det imorgon, tänkte jag.
Idag sätter jag mig i bilen och åker mot en kompis, dvs inte till nämsta mack. Tänkte tanka på vägen, rullar in på macken med ca10km kvar i tanken.
(Kall motor gjorde ju så klart att förbrukningen ökade och färddatorns uppskattade 20 km minskade drastiskt.)
Tror ni inte att centrallåset för tanklocket fryst igen

Får jävlar inte upp locket, vill ju inte bruka våld och förstöra lack och lucka.

Kör hemåt, igen till varmluftspistolen, och med 30 minuters arbete klickar det till och luckan går upp.
Till slut står jag i alla fall på närmsta mack med öppen lucka och 2km uppskattad räckvidd kvar.
Summering: liten tuva kan fälla stort lass. Kommer inte ha så små marginaler igen kan jag lova.
Jag fick ju i alla fall inte soppatorsk, vilket hade varit första gången på minst 30 år.

Vilken enastående prepper man känner sig som, polaren garvade rått åt mig kan jag lova.